Завдання з історії для 5 класу
Тема. Головні цілі пізнання минулого.
Фах історика. Що таке історичний факт,
історична особа, історичне дослідження
Опрацюйте параграф
19 підручника
Історик - це освічена і всебічно розвинена людина, яка
вміє мислити, узагальнювати, аналізувати і висловлювати, аргументуючи, власну
думку. Саме тому історик може досягти вершин у будь-якій сфері, не тільки в
освіті. Хіба історики не могли б бути найкращими політиками? Адже їм, як нікому
іншому, відомі всі успіхи і помилки політичних діячів минулого, та наслідки цих
успіхів та помилок. Вони усвідомлюють та розуміють усі сучасні суспільні
процеси.
1.
Що таке історичний
факт, історична особа, історичне дослідження.
Історичний
факт — дійсноподія, явище, процес, щовідтворені, реконструйованіісториком
на основівідборуправдивих, важливих, на його думку, відомостей про минуле.
Історична особа (історичнийдіяч, постать) — людина, діяльність
«історична подія»:
Важливими завданнями істориків є: з’ясувати за допомогою
джерел інформацію про певні події минулого; визначити, які події є фактами, а
які – вигадкою авторів (якщо джерела є писемними або усними); з’ясувати всі
обставити цієї події, тобто передумови, причини, привід до події, її суть, результат і наслідки.
Виконайте завдання. Прочитайте уривок із історичного
джерела, зробіть його аналіз за планом…
Джерело
з літопису “Повістьминулихліт” – уривок про
заснуванняКиєва, про помстукнягиніОльги і про нападхозарів.
«Коли ж поляни жили особно і володіли
родами своїми, — бо й до сих братів існували поляни і жили кожен із родом своїм
своїх місцях, володіючи кожен родом своїм, — то було [між них] три брати:
одному ім’я Кий, а другому — Щек, а третьому — Хорив і сестра їх — Либідь. І
сидів Кий на горі, де нині узвіз Борич, а Щек сидів на горі, яка нині зветься
Щековицею, а Хорив — на третій горі, од чого й прозвалася вона Хоривицею.
Зробили вони городок [і] на честь брата їх найстаршого назвали його Києвом, І
був довкола города ліс і бір великий, і ловили вони [тут] звірину. Були ж вони
мужами мудрими й тямущими і називалися полянами. Од них ото є поляни в Києві й
до сьогодні.
Інші ж, не знаючи, говорили, ніби Кий був
перевізником, бо тоді коло Києва перевіз був з тої сторони Дніпра. Тому [й]
казали: «На перевіз на Київ». Коли б Кий був перевізником, то не ходив би він
до Цесарограда. А сей | Кий княжив у роду своєму і ходив до цесаря. Не знаємо,
[щоправда, до якого] , а тільки про те відаєм що велику честь, як ото
розказують, прийняв він од [того] цесаря,-котрого я не знаю, [як не знаю] і при
котрім він цесарі приходив [туди].
А коли він вертався назад, [то] прийшов до
Дунаю і вподобав місце, і поставив городок невеликий, і хотів [тут] сісти з
родом своїм. Та не дали йому ті, що жили поблизу. Так що й донині називають
дунайці городище те — Києвець. Кий же повернувся у свій город Київ. Тут він і
скончав живоття своє. І два брати його, Щек і Хори і сестра їх Либідь тут
скончалися.
А по сих братах почав рід їхній держати
княжіння в полян.»
План для аналізу
1.
Визначити назву та
вид джерела.
2.
Назвати
автора/авторів.
3.
З’ясувати, якого
історичного періоду стосується та які події/подію засвідчує.
4.
Що
в цьомууривкувважаєтеісторичним фактом, а що - художнімвимислом?
Результати роботи
надсилайте мені на електронну адресу @alenanevdacina@gmail.com
Немає коментарів:
Дописати коментар