неділя, 9 лютого 2020 р.

Лепбук в сенсорно - пізнавальному просторі


 Формування логіко-математичної компетентності передбачає  пiзнавальну активнiсть у власному розвитку дошкiльника, який "цiкавиться особливостями свого сприймання, пам'ятi, уяви, уваги, мислення, здiйснює елементарнi мислительнi дiї (аналiзує, порiвнює, синтезує, узагальнює). Сьогодення вимагає створити  умови для "оволодiння дитиною початковими формами дослiдництва, експериментування, винахiдництва, щоб розвинути умiння формулювати запитальнi речення, робити спроби самостiйно вивчати навколишнiй cвiт, радiти з вiдкриття".
Логіко-математична компетентність  дошкільника характеризується цілим комплексом умінь. Зокрема, дитина:
Ø здійснює серіацію за величиною, масою, об’ємом, розташуванням у  просторі, перебігом подій у часі; класифікує геометричні фігури, предмети   та їх сукупності за якісними ознаками та чисельністю;
Ø вимірює кількість, довжину, ширину, висоту, об’єм, масу, час;
Ø здійснює найпростіші усні обчислення, розв’язує арифметичні та логічні    задачі;
Ø виявляє інтерес до логіко-математичної діяльності;
Ø прагне знаходити свої шляхи розв’язання завдань, самостійно виводить нові знання із засвоєного;
Ø уміє розмірковувати, обґрунтовувати, доводити й відстоювати правильність  свого міркування;
Ø правильно користується виразами, що означають положення предметів у  просторі, вказує напрямки, пов’язані з орієнтацією у часі;
Ø довільно, у потрібний момент, відтворює знання, легко й швидко  використовує їх у різних життєвих ситуаціях, проявляє у різних формах  активності.
         Виходячи з положень Базового компонента дошкiльної освiти, "педагог має озброїти дитину насамперед умiнням жити, сприймати життя в цiлiсностi. Це значно складнiше й багатограннiше, нiж окремо формувати системи знань i умінь з математики, природознавства, грамоти… Дитина не володiтиме iстинним свiтоглядом, якщо не вмiтиме цiлiсно сприймати світ". Тому саме блок логiко-математичних умінь включає кожна сфера Базового компонента дошкiльної освiти. Рішенням цього є виготовлення лепбука  з математичними завданнями в нашій різновіковій групі.В лепбуці є ігри для кожної вікової категорії дітей.Лепбук дає дитині можливість розпізнавати серед життєвих ситуацій ті, що стосуються кількісних відношень об’єктів та форм предметів навколишнього світу.Вихованці аналізують проблемні ситуації, що виникають у житті, описують проблемні ситуації навколишнього світу за допомогою групи величин, які пов’язані між собою.Діти прогнозують результат розв’язання проблемної ситуації на основі свого досвіду та перетворюють інформацію (почуту, побачену, прочитану) різними способами у схему, таблицю, схематичний рисунок. Малюки визначають істотні спільні і відмінні ознаки математичних об’єктів, порівнюють, узагальнюють, класифікують об’єкти за суттєвою ознакою.

Як батькам підтримати дитину в укритті?

 

Наявність плану заспокоює і дарує впевненість, навіть у найбільш вразливих ситуаціях. Якщо ви разом з дитиною змушені перебувати в укритті, ось способи підтримати її та знизити рівень стресу.

1. Ось наш план дій 

Розкажіть дитині про план дій. Складіть послідовність маршруту до укриття, проговоріть інструкцію дитині щодо послідовності її дій. Говоріть короткими та чіткими фразами.

Намалюйте карту укриття, зобразіть локації в укритті, що і де знаходиться, як воно функціонує, де вхід і вихід, де ваше місце, де будуть знаходитись рідні (намалюйте, зобразіть, напишіть - діти краще сприймають наочно).

2. Як ти почуваєшся?

Спостерігайте за станом дитини та реагуйте на її потреби. Ставте дитині відкриті запитання, слідкуйте за емоційною реакцію дитини та рівнем її активності. Важливо аби дитина проговорювала, задавала запитання, проявила свій емоційний стан.

Якщо дитина впала в стан ступору, то важливо повернути дитину до вербальної відповіді та діяльності. Задайте 3 питання і чекайте відповіді. Наприклад: 

·         Тебе звати Наталя, так?

·         Ти зараз стоїш, так?

·         Ти одягнений в червону кофтину, так?

Можна також масажувати кінчики пальців, мочки вух, запропонувати гру, або ж дати завдання щодо дії (принеси, подай, зроби), також дати випити води, чаю, поїсти та обійняти.

Реагуйте на потреби, задовольняйте їх за можливості - це поверне дитину до відчуття безпеки.

3. Розкажи, що ти відчуваєш 

Проговорюйте і проявляйте емоції Якщо ваша дитина переживає чи відчуває злість через те, що відбувається навколо, слова «не переживай» чи «тобі не варто злитись» не заспокоять дитину. 

Скажіть: «Я бачу / мені здається що ти налякана / злишся». Дитина буде розуміти, що вона не залишилась один на один зі своїми переживаннями. 

У якості підтримки не варто давати обіцянок, які не залежать від вас: «все буде добре», «нічого не станеться», натомість скажіть: «що би не сталось, головне – ми одне в одного є». 

Якщо діти грають чи малюють «війну» – не забороняйте їм. Програйте, прокричіть, прозвучіть, промалюйте емоцію (наприклад, ричи, як собака). Саме так ви можете допомогти впоратися з емоціями та знизити рівень тривоги, напруги.

4. Дозволь обійняти тебе 

Обіймайте дитину. Тілесний контакт допоможе знизити рівень напруги та допомогти дитині заспокоїтись, залишитись на рівні діяльності. Можна спробувати одну з вправ:

·         «Обійми метелика» - дитина обіймає свої плечі двома руками і може себе похлопати по плечах.

·         «Водоспад»- дорослий підходить до дитини і руками погладжує з плеч і до поясу, наче знімаючи щось з плеч.

·         «Кокон»- права рука дитини обіймає ліве плече, а ліва рука живіт.

Важливо слідкувати, як дитина дихає і чи не затримує дихання. Допомогти вийти зі стану ступору та знизити рівень стресу- це відновити стабільне дихання. Можна спробувати таку вправу: вдих носом і повільних видих ротом, можна зі звукам «А», «О», подихати декілька разів животом. Відновлення стабільного дихання та фізичної активності допоможе знизити рівень впливу події та стресу на організм.

5. Який у нас режим дня?

Відтворення послідовності дня. У часи невизначеності важливо відтворювати послідовність дня - це надасть відчуття контролю над власним життям. З самого ранку і до вечора, загинаючи пальчики проговорюйте та відтворюйте послідовність дня.

6. Я піклуюсь про тебе і про себе

Дбайте про себе. Ви краще допоможете дитині, якщо піклуватиметеся про себе. Дитина бачить, як ви реагуєте на новини та копіює вас. Тому для дитини важливо розуміти, що ви зберігаєте спокій і маєте план дій. Якщо ви занепокоєні або засмучені, знайдіть час для себе, за можливості, поспілкуйтесь з друзями та рідними. Важливо почути голос інших – це надасть відчуття зв’язаності з іншими та зв’язку зі світом.

7. Ми з усім справимось

Обережно закінчуйте розмови Дитині важливо знати, що вона не залишиться на самоті. Коли ви завершуєте розмову про важливі речі, оцініть емоційний стан та рівень фізичного реагування: спостерігайте за мовою тіла, оцінюйте рівень занепокоєння, завершуйте на позитивному, створюйте спільні традиції дня та його завершення (обійматися, молитися, пити чай або ж співати).

 

 




Немає коментарів:

Дописати коментар